BIO spotrebiteľ

Čokoláda s príchuťou FAIR TRADE...

01.05.2004 00:00
Mottom „férového obchodu“ je OBCHOD NAMIESTO POMOCI. Z účinkov a vedľajších účinkov FAIR TRADE aktivít profituje 900 000 roľníckych rodín vo vyše 43 krajinách sveta na opačnej strane zemegule.

Minulosť: lacná surovina a dobrý kšeft pre obchodné spoločnosti

Káva, kakao, čaj, banány, pomaranče, trstinový cukor – to sú poklady z druhej strany pologule, bez ktorých si náš život nevieme už ani predstaviť. Zamysleli ste sa však niekedy nad tým, ako sa získavajú, kto na tom profituje a aké sú dôsledky pre „obyčajných“ ľudí, ktorí ich pestujú? Bežná prax je taká, že monopolné obchodné spoločnosti stláčajú výkupné ceny za poľnohospodárske plodiny na absolútne minimum, čo im prináša obrovské zisky (pričom farmár dostane z ceny kávy, za ktorú ju my kupujeme, sotva 10%). Dôsledok pre farmárske rodiny? Nemožnosť zarobiť si na živobytie, detská práca, ničenie pôvodných ekosystémov s často nevratnými následkami.

Dnes: FAIR TRADE – spravodlivá alternatíva

Okrem tohto nespravodlivého obchodu je tu však už vyše desaťročie alternatíva nesúca meno FAIR TRADE. Cieľom „férového obchodu“ je podpora ekonomiky v rozvojových krajinách vykupovaním poľnohospodárskych produktov za „férové ceny“ priamo od producentov, bez akýchkoľvek obchodných medzičlánkov. Prioritou sú dlhodobé obchodné vzťahy a garantované ceny, ktoré sú nezávislé na fluktuáciách svetového plodinového trhu. To umožňuje pokryť náklady trvalo-udržateľného ekologického poľnohospodárstva a zabezpečiť dostatočnú výživu. Navyše, časť zisku z FAIR TRADE aktivít plynie do fondu pre miestne neziskové projekty, čo umožňuje rozvíjať vzdelávacie a sociálne programy, opatrenia na podporu žien, prechod z intenzívneho na ekologické pestovanie, programy malých pôžičiek pre farmárov a pod.

3 príklady zo života

Na ilustráciu aspoň tri príklady za tisíce ďalších. Pán Albino Bogarín Vera z Paraguaya, zo združenia na predaj trstinového cukru, hovorí: „Vďaka FAIR TRADE sme si mohli splniť sen a v našej obci poskytnúť vzdelanie viac ako 300 deťom. Aj lekárska starostlivosť sa veľmi zlepšila pre rodiny združenia. Je to nádherná vec, zdvihnúť životný štandard pomocou FAIR TRADE“.

Ďalším príkladom je čajová fabrika v Ugande, kde FAIR TRADE aktivity priniesli zlepšené možnosti komunikácie (podnik bol predtým úplne odrezaný od vonkajšieho sveta). „Vďaka prémii z FAIR TRADE sme si mohli dať zriadiť telefonické spojenie a kúpiť počítač. Tu v Ugande veľkí celkom odoženú malých z trhu a malé roľnícke rodiny nemajú šancu prežiť. Spojenie s FAIR TRADE nám pomôže v našich obchodoch a tým zlepšiť náš život.“

Všetko je povedané na príklade obchodu s pomarančmi. V roku 1975 sa Brazília stala spolu USA najväčším producent pomarančov. Námedzní pracovníci boli zamestnávaní ako tzv. slobodní podnikatelia s najmenšími platmi a bez poistenia nemocenského, dôchodkového, či v nezamestnanosti. Na pomarančových plantážach v Sao Paolo tvoria 15% zamestnancov na plantážach deti mladšie ako 14 rokov. Táto detská práca má drastické dôsledky: nenávratné zdravotné poškodenia ťahaním 25 kg vriec (x 14 hod. = 2t nákladu na detských pleciach denne!) a otravami pesticídmi. K tomu ešte žiadne školské vzdelanie a nemožnosť byť dieťaťom... Čo dodať?!

Kampaň „Horké pomaranče“

Táto neúnosná situácia motivovala rakúske organizácie ku kampani „Horké pomaranče“. Rakúski výrobcovia štiav boli upozornení prostredníctvom 375.000 pohľadníc , že by sa mali starať o podmienky brazílskych roľníkov na pomarančových plantážach a vystupovať proti detskej práci. Okrem toho bolo umiestnených 15,000 plagátov na školách a iných verejných priestranstvách. Vďaka tejto kampani sa FAIR pomarančová šťava stala skutočnosťou - v júni 1999 sa v Rakúsku dala zakúpiť od prvého spracovateľa. Od jesene 2001 produkuje pomarančovú šťavu s visačkou FAIR TRADE aj svetoznáma firma PFANNER. Tým sa v Brazílii veľa zmenilo k pozitívnemu. Zberači dostali späť veľa sociálnych práv a boli vykonané opatrenia, aby deti chodili do školy. Kampaň ukázala, že aj v čase globalizácie je v spolupráci s partnermi na juhu možné nájsť odpoveď na mnohé pálčivé otázky dneška.

A FAIR TRADE aktivity na Slovensku? Práve sa začínajú rozbiehať a i my – v Centre environmentálnych aktivít sme pri tom. Pripravujeme výstavu fotografií o ekologickom poľnohospodárstve, ktorej súčasťou bude i expozícia FAIR TRADE. V spolupráci s ďalšími slovenskými NGO (FAIT TRADE Slovensko, Živica, Erko, Nadácia Integra...) pracujeme na zorganizovaní dovozu FAIR TRADE výrobkov na Slovensko a ich distribúcie.

Zapojte sa do aktivít FAIR TRADE na Slovensku

Sme súčasťou EU. Modernými Európanmi sa môžeme stať i tým, že budeme uprednostňovať výrobky FAIR TRADE (50% obyvateľov Švajčiarska kupuje kávu z FAIR TRADE). Navyše, čokoláda s príchuťou FAIR TRADE chutí najlepšie! Máte záujem podporiť aktivity FAIR TRADE na Slovensku akýmkoľvek spôsobom? Pošlite mail na adresu: medalova@biospotrebitel.sk

Fair Trade produkty Fair Trade čokolády




Hodnotenie: 75%, 4 hlasy Ako veľmi sa Vám páči tento článok? Dajte mu svoj hlas.

Klaudia MedalováOd roku 2001 pracuje v Centre environmentálnych aktivít ako koordinátor aktivít na podporu rozvoja ekologického poľnohospodárstva. Stála tiež pri zrode klubu priateľov ekologického poľnohospodárstva Klubu BIO PaPa v Trenčíne.

Súvisiace články


Diskusia: Čokoláda s príchuťou FAIR ...

    Píšem seminárnu prácu o čokoláde a rada by som sa v nej zmienila aj o tomto projekte. Rada by som vedela či sa dajú tieto čokoládové výrobky u nás niekde kúpiť ?
    ivana   Reagovať
     
    0
     
    0

    Dakujem

    Dakujem Fair trade ze robia krasnu pracu a to pomahat chudobnym ludom ktory sa snazia pracovat ale monopolne firmy ich zdieraju ako sa da.
      Reagovať
     
    0
     
    0



Pridať názor na článok





BIO magazín

Fair Trade
Fair Trade - každým nákupom rozhodujeme o budúcej tvári sveta.
Prispievame k jeho ničeniu, alebo spáse.



Najčítanejšie v rubrike



Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií