Bio potraviny nie sú produktom posledných rokov, všetko začalo už v 20tych rokoch minulého storočia vo Švajčiarsku
Bio potraviny nie sú produktom posledných rokov, všetko začalo už v 20tych rokoch minulého storočia, kedy vo Švajčiarsku, ale vojna a povojnové obdobie posunuli potrebu Bio potravín do úzadia a tak až príchodom obdobia 60tych rokov, kedy sa stali alternatívne skupiny (ako napr. hippies) hnacím motorov rôznych netradičných činností, nastal rozmach. Švajčiarsko – vďaka svojej „trojjazyčnosti“ – podnietilo susediace krajiny tiež k rozvoju tohto odvetvia, i keď bolo treba ešte niekoľko rokov k uznaniu kvalít a prospešnosti. Bohužiaľ i tu sa stalo, že požiadavky trhu boli vysoké a ponuka nižšia...začalo sa podvádzať. Európska únia tomu spravila koniec, keď od roku 1993 je povinný každý pestovateľ a dodávateľ v
rastlinnej výrobe sa podrobiť nezávislej kontrole. V živočíšnej výrobe to bolo zložitejšie a až 1999 bol uzákonený zákon podmieňujúci kontrolu v chove a spracovaní zvierat. Nebol „dokonalý“, ale od roku 2000 by si mal byť každý Európan istý, že Bio potraviny je naozaj kontrolovaná a spracovaná v požadovanej kvalite.
Svetovou krajinou číslo jedna v produkcii Bio je Austrália, za ňou Argentína. V Európe je to Švajčiarsko a Taliansko. Spojené štáty si vytvorili legislatívu na produkciu až v roku 2002 (!) a ani zďaleka sa nepribližujú k produkcii Latinskej Ameriky alebo Európe.
Potreba Bio potravín sa týka vlastne len priemyslovo vyspelých krajín, odhaduje sa že svetový trh je 25 miliárd USD (!!!). Takmer polovicu spotreby zabezpečuje západná Európa. A trh rastie v priemere okolo 8 % ročne.
Typickým spotrebiteľom je stredná trieda bývajúca meste, veľkomeste, s vyšším vzdelaním a so slušným životným štandardom. Je to spotrebiteľ dávajúci prednosť kvalite, zaujíma ho pôvod produktu aj spôsob prípravy. Nemecko je krajinou s najväčším obratom v predaji Bio produktov, obrat je dvojnásobne vyšší než napr. v Anglicku, Francúzsku či v Taliansku. Ale najviac utrácajú na tieto produkty Švajčiari, je to zhruba 110 dolárov ročne na jedinca.
Tento záujem samozrejme neušiel pozornosti marketingových pracovníkov supermarketov a hypermarketov. A tak vo väčšine z nich už aj u nás môžete nájsť kútik „Bio produkty“.
Len tak pre zaujímavosť - v krajinách ako Francúzsko alebo Belgicko tvoria Bio produkty až POLOVICU celkovej spotreby....
Autor: Aleš Bluma; EKONOM.IHNED.CZ
http://www.ekolist.cz/
EkoList, 23. 3. 2004