Spoločnosť Ekotrend Myjava a Čaj s echinaceou Cyprián, nominovaný na Biopotravinu roka 2007, predstavuje zakladateľ spoločnosti a jeden z najznámejších ekologických poľnohospodárov na Slovensku Ing. Dušan Janovíček.
Na úvod prosím predstavte Ekotrend Myjava, spol. s r.o. ...
Ekotrend Myjava spol. s r.o. vznikla v roku 2001 – symbolicky na začiatku nového tisícročia, na začiatku nového spôsobu života a aj nového vnímania potravy. Spoločnosť sídli v Rudníku, v krásnom prostredí Myjavských kopaníc. Zaoberáme sa pestovaním, výkupom, spracovaním a distribúciou
biopotravín rastlinného pôvodu. Naša ekologická farma hospodári na ploche 160 ha. Pestujeme byliny, niekoľko druhov obilia a pohánku. Súčasťou obhospodarovanej plochy je jablkový sad s rozlohou 19 ha. Spoločnosť produkuje viac ako 50 výrobkov z vlastných surovín (celozrnné múky, celozrnné cestoviny, bylinné a ovocné čaje). Tieto výrobky distribuujeme prostredníctvom vlastného veľkoobchodu.
Čo je pre nás špecifické? Pestovanie pšenice špaldy a jej ďalšie spracovanie na celozrnné múky a celozrnné cestoviny
Čaj s echinaceou Cyprián z Vašej produkcie je nominovaný na Biopotravinu roka 2007. Skúste prosím spotrebiteľom bližšie predstaviť tento produkt...
Čaj s echinaceou Cyprián tvorí zmes bylín obohatená o echinaceu purpurovú. Zvyšuje imunitu a priaznivo vplýva na odolnosť organizmu. Repík pôsobí protizápalovo, skorocel a fenikel podporujú vykašliavanie. šípky zásobujú vitamínom C. Čaj je preto veľmi vhodný užívať najmä v období, keď je organizmus vystavený zvýšeným atakom choroboplodných zárodkov. Patrí medzi najpredávanejšie čaje. V zahraničí ho zatiaľ ľudia poznajú len ako darček od nás.
Kde sa dajú čaje z Ekotrendu Myjava na Slovensku kúpiť? Je o ne záujem aj v zahraničí?
Naše čaje možno kúpiť v predajniach zdravej výživy, v bioobchodoch, v sieti COOP Jednota, v reťazcoch ako Kaufland, Hypernova, DM Market. Do zahraničia zatiaľ nevyvážame.
Aký je podľa Vás slovenský spotrebiteľ? Je pripravený kupovať drahšie bioptraviny? Má dostatok informácií, na základe ktorých je schopný posúdiť opodstatnenosť cenového rozdielu medzi konvenčnými a BIO potravinami? Kto by mu tieto informácie mal poskytnúť?
Slovenský spotrebiteľ vníma kvalitu potravín, i keď je to zatiaľ malé percento, ale tento počet spotrebiteľov neustále rastie. Drahšie biopotraviny úzko súvisia so životným štýlom. Ten, kto k zdravým potravinám pridá i zdravý pohyb a zdravé myslenie, nemusí vynaložiť oveľa viac za potraviny ako ten, čo dáva prednosť hlavne svojim „chuťovým pohárikom“ bez ohľadu na kvalitu a s ohľadom na nízku cenu. Informácii o
biopotravinách je stále nedostatok, i keď ich z roka na rok pribúda, ako dobrý príklad je i www.biospotrebitel.sk. Informácie by mali poskytovať výrobcovia
biopotravín, obchodníci, zväzy ale v prvom rade by to mal byť záujem štátu na prevencii proti chorobám a zlepšení situácie v zdravotníctve. Som presvedčený, že tu sú ešte veľké možnosti a potenciál zníženia rôznych závažných chorôb.
Na druhej strane, tí spotrebitelia, ktorí by aj chceli kupovať potraviny v BIO kvalite, žiaľ na pultoch obchodov nenájdu biomäso, mliečne produkty, vajcia, ovocie, zeleninu... Prečo je to tak?
Ťažká otázka, ale hlavne v tej zmene myslenia na všetkých úrovniach
prvovýrobca, spracovateľ, obchodník, spotrebiteľ a štát ako nabádateľ (propagátor) zdravého stravovania a zdravého spôsobu života.
Vráťme sa k hlasovaniu o Biopotravinu roka 2007... Poznáte ostatné nominované biopotraviny? Konzumujete ich alebo konzumovali by ste, ak by sa v blízkosti Vášho bydliska dali kúpiť? Uprednostňujete celkovo biopotraviny u Vás doma?
Všetky nominované biopotraviny poznám a až na bryndzu a víno, ktoré nie je možné pravidelne u nás kúpiť, ostatné tri konzumujem pravidelne. U nás doma sú biopotarviny na prvom mieste, ostatné potraviny kupujeme len ak nie sú v biokvalite alebo nás „zvedú“ chuťové poháriky.
Chcete na záver niečo dodať ohľadne Dní ekologického poľnohospodárstva na Slovensku alebo hlasovania o Biopotravinu roka 2007?
Želám všetkým ekofarmárom veľa záujemcov o ich
bioprodukty a biopotraviny, aby dobre zúročili plody svojej ťažkej práce a využili možnosť prezentovať sa počas dní ekologického poľnohospodárstva a biopotravine roka držím palce, aby vydržala na pultoch čo najdlhšie a mohli si ju spotrebitelia kupovať po celý rok.
Ďakujeme za rozhovor!
Pestovanie špaldy
Vankúše plnené špaldovými šupami
Pohánka
Špaldové cestoviny