V článku Ing. Dušan Janovíček porovnáva historický vývoj ekologického poľnohospodárstva vo svete a
na Slovensku a definuje faktory, ktoré bránia ďalšiemu rozvoju. Situáciu by mal zlepšiť pripravovaný Akčný plán rozvoja ekologického poľnohospodárstva na Slovensku na roky 2005-2010.
Rozvoj ekologického poľnohospodárstva "zhora" a "zdola"
Organizovaný systém ekologického poľnohospodárstva na Slovensku vznikol v
roku 1991, kedy sa doň prihlásilo 35 prevažne družstevných fariem, s
rozlohou 15 tisíc hektárov poľnohospodárskej pôdy. Zároveň bol vytvorený
legislatívny rámec systému vydaním prvých Pravidiel organického
poľnohospodárstva,
platných pre územie Slovenskej republiky. Bol tiež vybudovaný systém
nezávislej kontroly a certifikácie produkcie.
Kým ekologické poľnohospodárstvo sa na Slovensku rozvíjalo viac-menej
"zhora", hnacím motorom jeho rozvoja vo vyspelých krajinách boli rôzni
environmentálni aktivisti i celé organizácie, medzi ktorými boli aj
producenti - farmári, ktorí pristupovali k hospodáreniu s pocitom
zodpovednosti k zachovaniu "čistoty"
pôdy, ako jednej zo základných zložiek životného prostredia a jedinečného a
nenahraditeľného prírodného zdroja i pre ďalšie generácie. Okrem producentov
to bol aj okruh časti spotrebiteľov, ktorí sa dožadovali produkcie a
potravín dopestovaných bez priemyselných hnojív a syntetických ochranných
látok. Teda vo fáze vývoja ekologického poľnohospodárstva už išlo, prevažne
o iniciatívu "zdola" a štát sa k týmto iniciatívam postupne pripojil jednak
legislatívou, ale i dotačnou
politikou.
Možnosti ďalšieho rozvoja ekologického poľnohospodárstva na Slovensku
Problém ďalšieho rozvoja (ale aj udržania na súčasnej rovni) v SR je v tom,
že kým podiel ekologicky obhospodarovanej pôdy v rámci systému činí 2,24 %,
odbyt bioprodukcie a
biopotravín na vnútornom trhu je zatiaľ veľmi nízky.
Tento problém súvisí s chýbajúcou infraštruktúrou spracovania bioprodukcie
na
potraviny, ale tiež s osvetou obyvateľstva - potenciálnych konzumentov. Ide
o celý komplex, počnúc osvetou - informovanosťou, resp. propagáciou nových
výrobkov, cez spracovateľskú sféru, až po maloobchodnú sieť potravinárskych
predajní, čo je na Slovensku zatiaľ len v začiatkoch. Vo vyspelom zahraničí
toto vykonávajú najmä združenia producentov za výdatnej spolupráce rôznych
environmentálnych organizácii a aktivistov, ale predovšetkým so zapojením
podnikateľských kruhov z odvetvia poľnohospodársko-potravinárskeho komplexu.
Ďalší rozvoj ekologického poľnohospodárstva v SR nemôže závisieť iba od
vývozu bioprodukcie do zahraničia (ten nebýva často stabilný). Jeho ďalší
úspešný rozvoj bude závisieť predovšetkým na rozvinutí vnútorného trhu. Je
aj v záujme ekologických fariem, aby svoje úsilie smerovali najmä do
združení, či už regionálnych, alebo špecializovaných, podľa komodít alebo
potravinárskych výrobkov a aby dotačnú podporu, o ktorú sa možno uchádzať v
rámci agroenvironmentálnych programov, využívali aj na postupné budovanie
následnej infraštruktúry, na rozvoj vnútorného trhu s bioprodukciou a
biopotravinami, s cieľom dosiahnutia stability komerčného rozmeru
ekologického poľnohospodárstva. K dosiahnutiu tohto cieľa by mal slúžiť i
pripravovaný
Akčný plán rozvoja ekologického poľnohospodárstva na Slovensku
(2005-2010), ktorého návrh vypracovala pracovná skupina MVO,
poľnohospodárov, inšpekcie, vedy a výskumu v ekologickom poľnohospodárstve
SR a predložila dňa 8. decembra 2004 na Ministerstvo pôdohospodárstva SR.